Donnerstag, 19. Juli 2012

باد آمد و بوی عنبر آورد / بادام و شکوفه بر سر آورد

  نشریه شکوفه دانش از نخستین نشریه‌های زنان ایران
 معارف زنهای ایران یکی‌ از سرچشمه‌های بدبختی ما
  برای یادآوری خانم‌های اصلاح طلب می‌خواهم بطور خلاصه آداب و عقاید زنهای مملکت خودمان را که بجای معارف و فضائل آنهاست تشریح نموده ضمناً منشأ پیدایشی یا علاج قاطع آن را بیان کنم.
 زنهای ایران از حیث زندگی و عبادات خصوصه مثل مرد‌ها به سه طبقه تقسیم شده‌اند.

طبقه اول زنهای شهر ، طبقه دوم زنهای دهات ، طبقه سوّم زنهای ایلات
زندگی هر یک از این سه طبقه از حیث عبادات و رسوم و اخلاق در بعضی‌ جهات مشترک است و از این جمله اعتقادات آنهاست که در سه درجه شدت و ضعف واقع و میزان ایمان آنها تفاوت کلی‌ با یکدیگر دارد.  این اعتقاد و معارف زنها بر دو قسم است. قسم اول عبارت از عقاید شبیه مذهبیت از قبیل عقیده به اشخاص مجهول الحال و اثر نفس و اجاقها و بعضی‌ مرشدها و سحر و طلسمات پیرزنها و دعا نویس یا غیب گویی رمالها و جام زبهاسی و غیره است که حقیقتاً اساس دین زنهای ایران می‌باشد و از نوع زنها سرایت کرده و مردها را نیز شریک اینخیالات ضعیف نموده است.

 قسم دوم عبارت از عقاید فالی و خاصیتی است از قبیل عقیده به سعد و نحس ساعات یا خوش قضایی قدمی‌ و بد قدمی‌ اشخاص یا شگوم و شومی حیوانات آمد و نیامد و فالهای دیگر که جزو آداب محلی و در هر نقطه طرز مخصوصی را دارا است.  قسم اول اعتقادات مزبوره چون بعنوان دین و از نظر اعتقادات بقدرت اشخاص به اشیا پیدا شده در تمام طبقات سه گانه زنهای ایران وجود دارد  منتها در ضعف و شدت با هم تفاوت دارند.  مثلا آنطوری که خانمهای تهران اعتقاد به اثر دعای ملا پیسناس و طلسم سید جن گیر دارند زن برزگر‌های ده یک و زن ایلاتی صد یک آن را شاید معتقد باشند.

 قسمت دوم عقاید مذکوره که بعنوان خاصیّت و اثر بوجود آمده از ذهنیت زنان جدا و در هر نقطه و محلی یک ترکیب و شکل مخصوصی را داراست.  مثلا در شهر‌های جنوبی از قبیل شیراز و قصبات فارس عموماً در شب چهارشنبه ورود به خانه خود را بدشگون می‌دانند حتی یکی‌ از علمای شیراز معروف به حاجی هدایت هر وقت از سر دهات خود برمیگشت اگر اتفاقا شب چهارشنبه به شهر رسیده بود باید در خانه آشنا‌ها یا در گوشه مسجد و کاروانسراها شب را بسر برده صبح بمنزل برود.   و در بعضی‌ نقاط روز دوشنبه و بعضی‌ جاها روز چهارشنبه را سنگین دانسته به عیادت مریض نمی‌روند.  همچنین در خصوص اینکه در جلو مسافر روباه یا خرگوشی بیرون بیاید یا در موقع خواندن صیغه عقد دو نفر چیزی را گره بزنند یا سرمه باد بدهند و در تحویل عید نوروز ظرف بیفتد بشکند یا نشکند... در نقاط مختلف عقاید مختلف می‌باشد.
بنابر این اعتقاد زنانه مملکت ما دو قسم میشود اول عقاید شبیه به ذهنیات دوم عقاید فالی و خاصیتی منشأ ظهور این قبیل اعتقادات دینی که تقریبا تمام خانمها و جزو اعضم آقایان ایران بمساعی مرتدین و منفعت پرستهای شارلاتان ایمان محکم بانها دارند. از این قرار است اعتقاد به قبور مشایخ ، پرستش درخت‌ها که  یادگار بت پرستهای مغول و تاتار است که در قرون وسطی هجری به ایران داخل شده و یکدسته از مبلغین منفعت پرست بلباس دیانت مقدمه این زندقه‌ها را ترویج کرده‌اند و بجهل احادیث بیفروغ و شهرت‌های کاذب نان خانه مجللی برای خود بنا نمودند.

 سال اول نمره هشتم  بتاریخ شنبه ۳ جمادی ۱۳۳۱
اداره روزنامه
تهران خیابان ماشین نمره ۴۱ صاحبه امتیاز و مدیره مسئوله مزین السطنه صیغه مرحوم آقا میرزا سید رضی‌ رئیس الاطبا
  نشریه شکوفه دانش از نخستین نشریه‌های زنان ایران ۱۳۳۳ هجری قمری  

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen